Rodzaje ćwiczeń

Wszystkie ćwiczenia i zabawy są wykonywane w asyście rodzica. Ma to na celu zminimalizowanie strachu i niepokoju w związku z nowym środowiskiem. Dziecko czuje się bezpiecznie i pewnie mając przy sobie bliską osobę.

Stopniowo, w grupach starszych, dzieci które opanowały już umiejętność samodzielnego przemieszczania się w wodzie rezygnujemy z obecności rodzica w wodzie.

W zależności od grupy wiekowej stosowane są różne metody oswajania dzieci z wodą. W grupach młodszych są to głównie zabawy , w starszych oprócz zabaw wprowadzamy elementy nauki pływania.

Naszym celem jest oprócz rehabilitacji,  dobra zabawa , relaks i uśmiech naszych małych i dużych  pływaków.

Przykładowe ćwiczenia: 

1. Ćwiczenia oswajające z wodą

Mają na celu przyzwyczajenie dziecka do nowego wodnego środowiska,  systematycznie przyzwyczajają one dziecko do przebywania w wodzie i do spokojnego reagowania na niespodziewane bodźce pochodzące ze środowiska wodnego.

Na tym etapie stosujemy gry i zabawy pozwalające dzieciom na zapoznanie się z nowym otoczeniem.  Głównym celem tych zabaw jest przyzwyczajenie dziecka do chwilowego zalewania twarzy wodą. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane z rodzicem lub opiekunem.

Przykłady zabaw:

  • Mycie twarzy
  • Chlapanie rączkami i nogami
  • Rzuty piłka, zanurzanie piłki lub innego przedmiotu
  • Podrzuty , zabawa „ Dni tygodnia”
  • „kółko graniaste”
  • Polewanie konewką plecków, ramion

2. Nauka umiejętności zanurzania głowy oraz leżenia i poślizgów na piersiach i grzbiecie

Celem jest przyzwyczajenie dziecka do wyczuwania wyporu wody w pozycji poziomej, czyli do pozycji którą ma przyjmować w czasie pływania zarówno na plecach jak i na grzbiecie, oraz nauka umiejętności zanurzania głowy. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane z rodzicem lub opiekunem.

Przykłady zabaw:

  • Robienie dołków w wodzie, bąbelków
  • Zatapianie przedmiotów brodą
  • Dmuchanie w piłeczkę ping-pongową lub we flipa
  • Popychanie piłki w leżeniu na brzuchu
  • Holowanie dziecka w leżeniu na brzuchu lub plecach
  • Poślizgi z deską
  • „torpeda”
  • Wyławianie przedmiotów z dna

 3. Nauka lokomocji na piersiach i grzbiecie

 Kolejnym etapem zdobywania przez dzieci umiejętności pływackich jest nauka lokomocji w wodzie – głownie za pomocą ruchów nóg.

Ćwiczenia ruchów nóg wprowadza się z chwilą opanowania przez dziecko poziomego ułożenia ciała na wodzie, zarówno na piersiach jak i grzbiecie.

W pierwszej kolejności zaleca się prowadzenie ćwiczeń ruchów nóg w leżeniu na brzuchu, później na grzbiecie.

Przykłady ćwiczeń:

  • W siadzie na brzegu pływalni naprzemienne ruchy nóg w wodzie
  • Naprzemienne ruchy nóg w wodzie w leżeniu na brzuchu przy ścianie basenu
  • W leżeniu na plecach popychanie piłki nogami
  • Przy pomocy makaronu umieszczonego pod pachami przemieszczenia się w różnych kierunkach – zabawy w formie wyścigów
  • W leżeniu na plecach trzymając deskę na brzuchu dziecko wykonuje kraulowe ruchy nóg
  • tylko z piłką
  • w z makaronem ułożonym pod szyją
  • Samodzielne przepłyniecie krótkiego odcinak na brzuchu lub grzbiecie

4. Skoki do wody

Skoki do wody (na nogi) są ćwiczeniami oswajania dzieci z wodą , mającymi na celu nagłe zanurzenie całego ciała, a zwłaszcza głowy. Dostosowane są zawsze  do możliwości i wieku dziecka.

Przykłady :

  • Dziecko siedzi na brzegu pływalni , podaje dłonie rodzicowi i skacze do wody
  • Dziecko siedzi na brzegu basenu i wykonuje skok w ramiona rodzica stojącego w wodzie w odległości ok. 1m
  • Dziecko stoi na krawędzi basenu  i skacze do rodzica
  • w. skacze do położonego na wodzie hula-hop
  • Dziecko skacze do wody przez lezący na powierzchni makaron
  • Chodzenie po materacu , zakończone skokiem do wody

 

Nowoczesna baza zabiegowa

Basen
solankowy

Sale
rehabilitacyjne

Gabinety
lekarskie

Wolontariusze

Zespół Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku

Wolontariusze z Zespołu Szkół Morskich dzielnie wspierają nas we wszystkich imprezach dla dzieci, które organizujemy.  Bardzo dziękujemy. logo zsm (więcej…)

Wspierają nas: