Dlaczego się mówi sport to zdrowie?

Z pewnością każdy, kto uprawia jakiś rodzaj sportu, dostrzega jego pozytywny wpływ na swoje samopoczucie. Jest to jeden z podstawowych czynników, wpływających na zdrowe funkcjonowanie organizmu, dobrą kondycję czy zgrabną sylwetkę. W czym konkretnie może pomóc regularna aktywność fizyczna?

Uprawianie sportu pomaga zwalczyć otyłość. To bardzo istotny czynnik, gdyż zbyt duża masa ciała przyczynia się do chorób stawów, nerek, cukrzycy, a także zawałów serca. Regularne ćwiczenia w ogóle zmniejszają ryzyko występowania przypadłości kardiologicznych. Przeprowadzone badania wykazały, że osoby aktywne fizycznie są dwa razy mniej podatne na choroby serca, niż te, które nie uprawiają sportu. Ponadto ćwiczenia są podstawą w profilaktyce związanej z nadciśnieniem tętniczym. Zachowywanie aktywności fizycznej sprzyja także wzmacnianiu mięśni, ścięgien i wiązadeł. To z kolei sprawia, że jesteśmy bardziej sprawni i mniej narażeni na dolegliwości związane z tymi częściami ciała. Uprawianie sporu minimalizuje też ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, i to o ponad 30 procent. Natomiast tym, którzy już chorują na cukrzycę, aktywność fizyczna pomaga w wyrównaniu stężenia cukru we krwi. Niezwykle ciekawą rzeczą jest fakt, że ćwiczenia mogą zmniejszyć ryzyko zachorowań na nowotwory piersi, płuc lub jelita grubego. Jest to z pewnością silna motywacja, by regularnie zażywać ruchu – zwłaszcza na świeżym powietrzu.

Aktywność fizyczna bardzo dobrze wpływa na zdrowie psychiczne, gdyż poprawia samopoczucie, pomaga radzić sobie ze stresem, zmniejsza poczucie niepokoju oraz poprawia jakość snu. Poza tym dzięki wytworzonym endorfinom, czyli „hormonom szczęścia” organizm ma więcej energii, dzięki czemu łatwiej nam stawić czoła codziennym problemom czy licznym obowiązkom. Osoby regularnie zażywające ruchu mogą się spodziewać, że będą mniej podatne na choroby. Ćwiczenia bowiem poprawiają wydolność układu odpornościowego. Uprawianie sportu ma także duży wpływ na układ nerwowy – zwłaszcza na jego centralną część. To oznacza, że ci, którzy regularnie ćwiczą, są mniej narażeni na choroby Alzheimera i Parkinsona.

Podczas uprawiania sportu czy wykonywania ćwiczeń należy pamiętać o niezmiernie istotnej sprawie. Jeżeli to tylko możliwe, trzeba podczas gimnastyki otwierać okna, a biegając, wybierać miejsca na terenach zielonych, oddalonych od ruchliwych dróg, którymi przemieszczają się pojazdy spalinowe. Aby sport był dla nas naprawdę zdrowiem najlepiej uprawiać go na świeżym powietrzu. Bieganie wzdłuż dróg samochodowych sprawi, że nasz organizm wchłonie o wiele więcej zanieczyszczeń niż podczas zwykłego przemieszczania się. Jest to szczególnie istotne w wypadku dużych zanieczyszczonych aglomeracji.

Jak często i jak długo należy ćwiczyć, by mieć dobrą kondycję i usprawnić pracę naszego organizmu? Ćwicząc każdego dnia, chociażby przez 30 minut jesteśmy w stanie poprawić nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Należy przy tym pamiętać, że ćwiczenia nie muszą obejmować jednorazowego 30-minutowego wysiłku. Gdyby sprawiało nam to trudność, można podzielić ćwiczenia na dwa 15-minutowe lub trzy 10-minutowe etapy. Najważniejsza jest jednak regularność, dlatego potrzebna nam będzie duża doza samozaparcia.

Polecane